دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

عملکرد دولتمردان دلیل انحراف انقلاب/افزایش بی‌عدالتی بعد از چهار دهه انقلاب

عملکرد دولتمردان دلیل انحراف انقلاب/افزایش بی‌عدالتی بعد از چهار دهه انقلاب
به گزارش دیدبان؛ بی‌شک یکی از موارد تقویت هر حکومتی، نقد سازنده در جهت عیب‌یابی و ارائه راهکار است. بنابراین نقد عملکرد نظام جمهوری اسلامی کشورمان نه‌تنها عیب محسوب نمی‌شود بلکه کمکی برای دولتمردان در جهت حکومت‌داری اسلامی خواهد بود.
 
 اکنون بعد از گذشت حدود چهار دهه از انقلاب اسلامی کشورمان، مسائلی همچون شکاف نسلی مطرح است و بسیاری مسئولین نیز به این موضوع اتفاق‌نظر دارند و معتقدند که باید ارزش‌های انقلاب را به جوانان امروز شناساند اما این سخن در مقام عمل بسیار سخت است و مسئولین کشور تاکنون نتوانستند به این سخن جامع عمل بپوشانند.
 
اکنون بعد از حدود 4 دهه، اشاره به دلایل و اهداف انقلاب سال 57 کشورمان و بررسی نقاط قوت و تهدید آن ضروری به نظر می‌رسد. زیرا برخی تلاش می‌کنند که انقلاب ایران را انقلاب پابرهنگان علیه ثروتمندان القا کنند تا با طرح چنین موضوعی به اهداف خود در اغتشاشات 96 و فتنه‌های احتمالی در آینده برسند اما واقعیت انقلاب سال 57 چیزی فراتر از مشکلات معیشتی بود. چنانچه به شعارهای سال 57 توجه کنید خواهید دید که شعارها بر محور استقلال کشور و عدالت برای همه مردم بود. بنابراین شعارهای انقلاب بر پایه مسائل اقتصادی نبود بلکه بر اساس عدالت و برابری بین اقشار مختلف مردم و استقلال کشور از دخالت‌ها دیگر کشورها ازجمله آمریکا و انگلیس بود.
 
شاید خاطرتان باشد که عکس تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی، شاه معدوم و فرح دیبا همسرش به‌عنوان ملکه ایران در کنار تصاویر حبلی آباد حاشیه تهران در کتاب درسی دانش آموزان درج شده بود؛ اما انقلابی که در سال 57 با سرنگونی پادشاهی 2500 ساله صورت گرفت نتوانست حلبی‌آباد را جمع کند. زیرا عدالت و برابری شکل نگرفت. بنابراین اکنون حلی آباد نه‌تنها جمع نشد بلکه روحیه اشراف گرایی و فخرفروشی در اقشار مرفه جامعه روزبه‌روز رشد کرده است تا آنجا که این روحیه اشراف گرایی به برخی از دولتمردان کشور نیز رسیده است و برخی از مسئولین کشور نیز متأثر از روحیه عافیت‌طلبی و اشراف گرایی دغدغه رفع مشکلات مردم را ندارند و همواره به دنبال حفظ و تقویت منافع فردی و حزبی خود هستند.
 
بی‌عدالتی همان چیزی است که مردم برای آن انقلاب کردند و اکنون با مشاهده فیش‌های نجومی از یک‌سو و اختلاس‌های میلیاردی برخی از دولتمردان از سویی دیگر موجب نارضایتی گسترده مردم شده است. مردم با شعار استقلال و آزادی، 15 سال مبارزه علیه سلطنت شاه، نهایتاً در سال 57، رژیم شاهنشاهی را سرنگون و حکومتی بر پایه اسلام و جمهوریت شکل دادند و برای حفظ این حکومت نیز، 8 سال دفاع کرد و در این راه جوانان انقلابی خود را نیز فدا کردند تا این کشور و انقلابش حفظ شود اما اکنون برخی از همان افرادی که انقلاب کردند با گردش 180 درجه‌ای موجب انحراف اهداف مردم شدند.
 
اشرف پهلوی خواهر شاه که فسادهای مالی و اقتصادی وی در اسناد تاریخی ازجمله خاطرات درباریان و مسئولین حکومت شاه مستند و بر همگان معلوم و مشخص است اما مردم انتظار دارند که بعد از حدود چهار دهه از انقلابی بر پایه اسلام و جمهوریت دیگر خبری از آقازاده‌ها، رانت خوری ها و اختلاس‌های دولتمردان نباشد اما باکمال ناباوری این موضوع نه‌تنها از بین نرفت بلکه رشد کرد.
 
جالب اینکه اکنون بعد از اینکه مردم به دست‌درازی برخی از دولتمردان به بیت‌المال اعتراض کردند، نه‌تنها با آن جماعت انگل‌صفت و زالو منش برخوردی صورت نگرفت بلکه آن‌ها را ذخایر انقلاب معرفی کردند از سویی دیگر زمانی که خواست عمومی مردمی در جهت برخورد قاطع با آقازاده‌ها و مسئولین خطاکار کشور شکل می‌گیرد، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان مخالفت می‌کند و از برخورد با برخی از دولتمردانش ازجمله برادرش جلوگیری کرده و حتی قوه قضائیه را تهدید به جنگ می‌کند.
 
آن چیزی که اکنون موجب نارضایتی شدید مردم شده است صرفاً فقر و بیکاری نیست زیرا مردم در درجه اول به بی‌عدالتی و تبعیض معترض هستند و معتقدند که سرچشمه فساد در دستگاه‌های دولتی شروع می‌شود و چنانچه برابری و عدالت در کشور صورت گیرد فقر و بیکاری نیز قابل تحمل است.
 
مردم زمانی که می‌بینند که بسیاری از جوانان بیکار هستند و جهت کسب رزق حلال به دست‌فروشی روی آورده‌اند اما در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی حقوق میلیونی و پاداش‌های میلیاردی پرداخت می‌شود و از سویی دیگر با دست‌فروشان با ضرب و شتم برخورد می‌شود و سیل عظیم کارگران کارخانه‌ها با چند ماه حقوق معوقه اخراج می‌شوند؛ اما در این شرایط اختلاس گران و غارتگران بیت‌المال از سوی دولت حمایت می‌شوند، دیگر نمی‌توانند تحمل کنند.
 
البته آن چیزی که باید به آن تأکید کرد اینکه مردم کشورمان نشان داده‌اند، در عرصه‌های حساس نه‌تنها می‌تواند در مقابل فقر مقاومت کنند بلکه روحیه همبستگی و ایثار نیز در ذهن و قلب هر ایرانی نهادینه شده است که هشت سال دفاع مقدس ازجمله آن‌هاست؛ اما عام مردم اکنون با دیدن بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها از سوی دولتمردان معترض هستند و معتقدند که انقلابشان منحرف شده است و بایستی در اصلاح ساختار و عملکرد دولتمردان انقلاب را به راه مستقیم خود بازگرداند.
 
انتهای پیام//
محمد حسن فرهمند
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن